Alweer bijna drie maanden. "Part 2" - Reisverslag uit Hainan Dao, China van Dylan Maassen - WaarBenJij.nu Alweer bijna drie maanden. "Part 2" - Reisverslag uit Hainan Dao, China van Dylan Maassen - WaarBenJij.nu

Alweer bijna drie maanden. "Part 2"

Door: Dylan natuurlijk.

Blijf op de hoogte en volg Dylan

28 September 2016 | China, Hainan Dao

In dit verslag ga ik meer in op mijn dagelijks ritme, met name wat ik nou leer en beoefen! Maar ook van alles wat daarom heen gebeurt is de afgelopen maanden en het geen wat ik vorige keer al aangaf te vertellen;). Dus zonder verder gedoe:

Sinds ongeveer twee maanden geleden ben ik begonnen een style te leren die ook tot de Wudang lineage toe behoort. Xing yi quan is de naam. Hierom heb ik gevraagd of eerder, ik gaf aan dat ik er interesse in had. Het zit op het moment niet in ons vaste schema (wat elke drie maanden, met de seizoenen, verandert).
De reden waarom ik met name deze style wil leren is moeilijk voor mij om uit te leggen.. tot zo ver. Maar ik verwijs jullie graag naar de site: shenwu.com, om meer hierover te lezen. Het is een van de redenen waarom geboeid raakte in Xing yi quan (zie het kopje Xing yi quan, ook de andere vormen van martial art op deze site zijn te vinden hier in wdp; wudang principles).
Door deze keuze te maken heb ik nu enerzijds een individueel schema gekregen, wat mij dus enigzins afscheid van de rest. Dit geld alleen voor de ochtend sessies op maandag en donderdag. Bovendien kan het rustgevend en ook uitdagend zijn, dat is een plus.
Ismet had me instructies gegeven voor de drie maanden dat hij even in Europa is (vanwege seminars en dergelijke, er zijn altijd instructors aanwezig).
Het werk is erg repetitief en "eenvoudig", maar daardoor juist zwaar en ook moeilijk. De oefeningen bestaan uit (ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven): met al je aandacht "openen" naar de eerste en meest belangrijke pose (gevechts houding) van de style, genaamd San Ti, en deze aanhouden voor 5 tot 20 minuten. Dit doe je eerst met links voor en dan rechts voor. Nu zit ik op 15 minuten aan beide zijden, wanneer Ismet terug is moet dat 20 zijn. Terwijl ik dit doe moet ik een bepaalde structuur aanhouden in deze houding. Dit traint bijv. interne kracht en brengt ook gezondheids aspecten met zich mee.
Om dit gedetailleerd uit te leggen, zowel hoe het eruit ziet als de werking ervan en hoe je het hoort uit te voeren, is mij te moeilijk. Daarvoor verwijs ik jullie weer naar bovenstaande site en ook wikipedia, Xing yi quan (neem de Engelse wikipedia, meer en betere informatie).
Al typende besef ik me dat wat ik heb opgeschreven qua uitleg over de rest van deze oefeningen zinloos is^^. Het brengt waarschijnlijk alleen verwarring en de twee sites waar ik jullie naar door verwijs noemen deze oefeningen ook! Dus vergeef me ik ga door naar het volgende;p.

Het vaste schema: Maandag ochtend (9 uur) beginnen we met een warm-up voor de gewrichten en spieren. Dan draai ik twee oefeningen mee en doe vervolgens mij eigen ding (Xing yi quan). Deze twee oefeningen zijn basis oefeningen uit de stylen Bagua en Taiji of Tai chi quan (ben even kwijt welk van de twee). Die van de Bagua bevalt mij erg goed en is erop gericht Yang energie naar je benen te lijden. Je moet hierbij het gevoel krijgen dat de benen heel zwaar (geworteld als het ware) zijn en het boven lichaam ligt.
Vervolgens de tweede oefening. Dit is het basis voetwerk van Taiji/Tai chi, er zijn er meerdere maar ik draai er eentje mee. Beide oefeningen worden langzaam uitgevoerd. (Voordat we deze oefeningen deden, deed ik staande meditatie of combat training, om te kijken wat me beviel. Het werd staande meditatie maar nu zijn beide vervangen door andere oefeningen). De les eindigt om 11:30.
De middag beginnen we weer met dezelfde warm-up, die trouwens z'n twintig minuten duurt (we beginnen om 2 uur). Daarna doen we "flying arms". Dit is een oefening om je pezen te versterken. Hierdoor creeer je uiteindelijk meer kracht in je stoten bijv. En in de lange termijn zoegt het voor betere bloed toe voer. Wat daardoor weer vervolgens 'qi' beter laat "vloeien".. Flying arms doen in vier rondes van acht minuten met steeds twee minuten pauze tussen door. Het is de bedoeling dat je uiteindelijk geen pauze meer houdt en zo snel mogelijk je armen laat vliegen.
Daarop volgend komen oefeningen waarin je het principe van de flying arms moet gebruiken. De eerste is een sessie van klappen herhaaldelijk uitdelen tegen een houten paal. Ook deze worden in vier rondes uitgevoerd.
Daarna gevechts combinaties met een partner oefenen. Opmerkingen/complimenten zijn al gemaakt vanwege mijn oefening in Karate! De precisie/controle en kracht was zogenaamd te zien en te voelen:). We eindigen om 16:20. Zo zien de maandag en donderdag trainingen eruit, de avond is optioneel en je kan dan beoefenen wat je wilt.

Dinsdag en vrijdag traingen: in de ochtend is er voor de groep die dit doet geen warm-up nodig, want we gaan namelijk zitten! Ja, we gaan aan een ijzere tafel zitten en pakken ieder een stevig zakje met daarin kleine ijzere balletjes. Voor we beginnen smeren we onze rechter hand in met Vit Da Doo (volgens mij spel je het zo). Dit is een Chinees middel bestaande uit rijstwijn en dertien kruiden wat minstens 2/3 maanden moet staan voor het een "wonder" middel word ( des te kanger het staat des te beter). Dit recept heeft Ismet van één van zijn meesters, Tang Li Long, die nog steeds les geeft ergens bij het Wudang gebergte. Wat doet dit wonder middel dan? Het heelt kleine bot fractures, geneest blauwe plekken, getrokken pezen etc. (Echt waar, je kunt het zelfs voelen).
En dan... gaan we met z'n alle op die zakjes slaan! Niet te veel met kracht maar vanuit ontspanning want dan absorbeert je hand de klap op een andere manier, die beter geschikt is voor het hardenen van je handen; dat is het punt van deze oefening.

Ik kan dit stuk, plus foto's, nu niet af maken merk ik... ik zit in het dorpje bij een cafe voor wifi en mijn batterij is bijna op^^. Daarnaast is het al donker en ik moet terug op de E bike/scooter die momenteel geen licht heeft!:p Maar maak je geen zorgen ik heb zo ongeveer de ogen van een kat. Dus mocht je dit nu zo on af gemaakt lezen, de rest komt er ongetwijfeld morgen bij! Het is één verhaal dus hoort echt in 1 keer gebracht te worden;). Tot "morgen".




  • 28 September 2016 - 16:29

    Joop:

    Beste Dylan,
    Mooi omschreven allemaal, ik zie het als het ware voor me! En je houdt het spannend..op naar deel twee!
    liefs en hartelijke groet, Joop.

  • 28 September 2016 - 20:58

    Carry:

    Lieve dyl, wat heerlijk om allemaal te lezen! En het klinkt me ook zwaar in de oren! Vooral die training die je apart doet. En hoe heb je je verjaardag daar gevierd? En wat doe je in je vrije tijd? Ik wou dat ik even vlieg kon zijn om te kijken hoe het daar is. Maar je klinkt super enthousiast. Tot snel, lieverd. We zien uit naar deel 2 van je verhaal!
    Dikke zoen!

  • 29 September 2016 - 10:41

    Marlies:

    ha dylan wat heerlijk om je verslag te lezen. het lijkt me een pittige training maar ook lekker om zo intensief met je lijf bezig te zijn. ik wordt er in ieder geval heel blij van als ik lees en voorstel wat jij aan het doen ben. wauw. hier is het nog lekker zomer Merel studeert en is het zitten in de boeken soms wel zat maar ze vindt de studie antropologie ook wel leuk . ik geniet van mijn kinderen en kunst werk.
    hoop meer van je te lezen ....dag Dylan tot een volgende x

  • 29 September 2016 - 16:51

    Reina Koolstra:

    Hallo Dylan,

    Interessant om te lezen wat je doet. Je oefent niet alleen je lichaam maar ook heel erg je geest. Het klinkt als een vorm van meditatie! Met hoeveel mensen train je en zijn er alleen mannen of ook vrouwen die meedoen?

    Volgens mij heb je het wel naar je zin. Het lijkt me wel een ervaring wat je allemaal meemaakt. Zo totaal anders dan het leven wat je leidde in Nederland. Veel plezier met alles wat je doet en onderneemt!

    Hartelijke groeten,

    Reina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Hainan Dao

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Oktober 2016

Meer over het trainen hier en nu!

30 September 2016

De rest van "Part 2".

28 September 2016

Alweer bijna drie maanden. "Part 2"
Dylan

Dagelijks train ik Martial Arts in Hainan, China! Volg mijn ervaringen hier in de school, plus van alles wat er in en buitenom gebeurt:)! Ik maak jullie graag enthousiast over mijn interesse in deze kunst/discipline en dit fantastische eiland, waar ik langzaam aan steeds meer over te weten kom.

Actief sinds 09 Aug. 2016
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 4165

Voorgaande reizen:

22 Juli 2016 - 31 December 2016

Martial Arts in China.

07 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

09 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: