Mijn eerste maand in het verre China. Part 1. - Reisverslag uit Hainan Dao, China van Dylan Maassen - WaarBenJij.nu Mijn eerste maand in het verre China. Part 1. - Reisverslag uit Hainan Dao, China van Dylan Maassen - WaarBenJij.nu

Mijn eerste maand in het verre China. Part 1.

Door: Dylan.

Blijf op de hoogte en volg Dylan

07 Augustus 2016 | China, Hainan Dao

Tijd is gevlogen sinds ik ben aan gekomen in Hainan. Ik heb al zo veel mee gemaakt en nu heb ik dan eindelijk de rust gevonden om mijn eerste (lange) verslag te plaatsen! Naast Martial arts kwam er nog wat anders op mijn pad en de eerste twee weken waren wat moeizaam wat internet etc. betreft.

2 Juli arriveerde ik in Sanya, de grote stad hier in het zuiden van Hainan. Wanneer ik uit het vliegtuig stapte liep ik in een deken van warmte&vochtigheid, niet te vergelijken met Shanghai. Dit Eiland is grotendeels ongerept regenwoud!
Tijdens de vliegreis werd ik trouwens nul keer gechekt op bagage, ondanks het feit dat ik bakken vol medicatie bij me had en een dokters verklaring was me toch O zo belangrijk:p
Na gearriveerd te zijn op het station werd ik opgehaald door twee advanced students/instructors (ik denk zowat in het Engels vanwege mijn tijd hier;p) Chen&Claudio. Beide komen uit Duitsland, maar de een is Turks en de ander Italiaans.
Vanaf daar was het ongeveer ander half uur rijden naar de school. Het was toen al avond dus er was nog niet veel te zien, op een gegeven moment was er ook geen/nauwelijks straat verlichting meer. Zelfs op de hoofdwegen^^. Dit begint met name wanneer je de berg over rijd, die je uiteindelijk leid tot het vallei waar ook onze school zich bevindt, midden in de jungle.
De school ligt in het gebied Yanoda (bekend door Yanoda Rainforest) en ligt niet ver van een klein dorpje. Het appartement (de school) is engiszins klein maar erg fijn! Er kunnen zo'n 26 mensen in terecht en dit is omdat er in alle kamers dubbel bedden staan. Het interieur van de school is anders dan ik had verwacht (wat luxer), bijvoorbeeld betegelde vloeren. Meer zul je zien in mijn foto's ;).
Het is omringd door een verharde trainings grond, zoiets als sement, genoeg ruimte om te bewegen. Er hangen ook boxzakken, er is een boxring en aan de andere kant vind je dan weer wat meer Chinees traditioneel trainings voorwerpen, harstikke leuk!
Ik deel mijn kamer met Adam en hij komt dan weer uit Amerika. We kunnen gewoon goed met elkaar opschieten en we houden elkaar in ieder geval niet wakker met gesnurk;). In augustus vertrekt hij alweer dus dan heb ik de kamer even voor mezelf.
Mijn klamboe die ik had gekregen was niet meer nodig want Adam had er al een voor me opgehangen! En ze zijn echt van belang, wanneer de zon daalt komen ze met z'n alle! Daarnaast blijkt malaria toch geen probleem te zijn hier in dit gebied van China/Hainan. Dus die extra medicatie hoef ik gelukkig niet te slikken.
Er is een gedeeltelijke keuken, woon/eetkamer, hal met school- winkeltje & er zijn westerse toiletten, kortom het is allemaal erg goed verzorgd daar midden in de jungle.
Doordeweeks word het eten verzorgd door onze eigen Chinese kok, dit is allemaal vegetarisch en erg lekker. Alle groentes en vruchten hier zijn niet te vergelijken met wat je in Nederland vind; dubbel zo lekker, voedzaam en voor de helft van de prijs... misschien zelfs minder. Rijst, ei & groente is wat je elke dag eet, maar het komt in allerlei combinaties:).
Mocht je vis of vlees willen eten dan kan je dit gewoon kopen of buiten de school wat eten. Ieder heeft zijn eigen kastje voor 'voedingsmiddelen' en er zijn twee grote koelkasten, zolang je het maar schoon houd.
Het engiste wat ik tot nu toe enigszins "mis" is yoghurt met muesli als ontbijt, want yoghurt zoals wij dat kennen hebben ze hier dus echt niet! Het is eerder een soort van melk:p. Maarja klagen kan ik zeker niet, elke dag drink ik hier direct uit verse kokosnoten... het kan niet beter.
Natuurlijk zijn er nog meer mensen van de partij om flink wat te trainen! Edis, Sandro & Gergana alle drie vanuit Zwitserland (Sandro is ondertussen al vertrokken), Robert, Julia & Sebastian alle drie uit Duitsland (Robert is 17 dus de jongste ben ik zeker niet, Adam trouwens 22 dus op twee na:p) en dan hebben we nog Marisol. Zij komt uit Engeland en is de oudste student, in de 50 geloof ik. De rest is in de 20 tot 30.
Marisol heeft trouwens meer dan 20 jaar ervaring in yoga, dus ze is een soort van extra lerares. Ze houdt ervan om te helpen en daar maak ik zeker gebruik van.
En dan hebben we natuurlijk de laatste en eerste bewoner; Ismet Himmet, oftewel de (hoofd)leraar van Wdp. Een wat mij betreft erg aardige, sobere en wijze man.
Over zijn persoonlijkheid/instructorship kan ik aardig wat vertellen maar dat voor de volgende keer! In mijn volgende verslag ga ik ook in op wat ik doe en leer, NATUURLIJK, want ondanks dat het nog vrij 'basic' is, het is erg uitgebreid en vrij moeilijk om over te vertellen. Hier moet ik echt even voorzitten om het duidelijk te brengen.
Aankomende woensdag plaats ik mijn tweede verslag over mijn eerste maand. Naast het hoofdonderwerp vertel ik onderhand over hoe ik vrienden ben geworden met een Chinees die hier woont in het dorpje. And last but not least, om jullie al vast nieuwsgierig te maken, zul je lezen over het avontuur hoe ik Engels leraar ben geworden voor Chinese studenten in Sanya! Huh? Hoe dat dan? Dat lees je binnekort!

  • 08 Augustus 2016 - 10:26

    Joop:

    Lieve Dylan,
    Wat een mooi verslag! En wat fijn wat je daar allemaal aan goeds meemaakt. Ik zie het bij wijze van spreken helemaal voor me. En dat je midden in een soort jungle zit, dat hadden we toen geloof ik niet verwacht. Daar zul je nog wel eens een wandeling gaan maken, en niet verdwalen.., die foto's zullen mooi zijn (Ik maakte laatst mee dat iemand foto's nam in een heel grote betonnen parkeer garage zodat ie zijn auto makkelijker zou kunnen terugvinden. Betonnen palen en bomen zijn niet te vergelijken maar als het er heel erg veel zijn kun je ze toch wel door elkaar halen..dus misschien toch een goed en extra idee foto's te maken voor als je in de jungle bent?!)

    Begrijpelijk hoor Dylan dat je eerst de tijd nodig hebt om na die lange vlucht te wennen aan van alles en iedereen en nog wat. Je houdt het op het eind nog spannend ook! Ik ben benieuwd!
    liefs en hartelijke groeten, Joop.

  • 08 Augustus 2016 - 10:50

    Anneke Maassen:

    Lieve Dylan,,wat een mooi verslag ,heb je geschreven.
    Veel meegemaakt al he.
    Leuk om te weten dat ik nu zo op jou,waar ben ik,, kan schrijven
    Zijn het zware dagen ,of vind je dat meevallen.
    Je hebt al veel vrienden ,
    Ik was blij om te lezen,dat het je goed gaat.
    Nog veel leerzame en prachtige dagen.
    Ik SCHRIJF je weer.
    Dag lieve Dylan Xxxx Anneke

  • 08 Augustus 2016 - 22:28

    Annemoon:

    Lieve Dylan, wat fijn om jouw uitgebreide verslag te lezen en de foto's te zien, ik kan me nu echt goed een voorstelling maken hoe het bij jou is, ik had bijvoorbeeld geen idee dat je midden in het tropisch regenwoud zit!
    Heerlijk voor je dat het verblijf je daar goed bevalt en dat het eten precies is waar jij van houdt, behalve de yoghurt dan. Zojuist aan Frans het boek gegeven en hij was aangenaam verrast, heel veel dank :-). Hij vond het natuurlijk ook enorm leuk om te horen dat het zo goed met je gaat. Hij zei trouwens dat je ook nog een stukje aan de clubkant zou sturen...
    Lieve Dylan, het verslag, de foto's en het skypen natuurlijk brengen je heel dichtbij ondanks dat je zo ver weg bent. Geniet ervan, wij genieten mee en tot'binnenkort'. X

  • 09 Augustus 2016 - 10:46

    Joop:

    Lieve Dylan,
    Nu pas zie ik alle foto's...erg mooi en vooral goede indrukken van de plek waar je bent en ook nog eens van je oude voorliefde voor dieren en soms het vastpakken, vangen. Als jochie was je daar erg goed in, geduldig wachten en naderen en dan huppekee!
    Dat sterrenbeeld buffel (?) staat me wel aan, alhoewel ik van dansen houd en ik zo'n beest dat nog niet even 123 zie doen, maar misschien lukt het jou wel..foto maken dan!
    liefs Joop.

  • 09 Augustus 2016 - 13:50

    Rami:

    Beste Dylan,

    Het verslag ziet er goed uit en de foto's zijn ook erg leuk. Ik wens je een leuke en voorspoedige tijd in Hainan.

    Groet,
    Rami

  • 12 Augustus 2016 - 23:14

    Carry:

    Lieve Dyl,
    Wat super fijn om je verhaal te lezen. Wat heb je al veel meegemaakt! En zo te lezen heb je het goed daar! Ben heel benieuwd naar je volgende verhalen en hoe je idd Engelse les bent gaan geven!! Echt super tof!!

    Hele dikke kus van ons 5❤️❤️

  • 14 Augustus 2016 - 11:57

    Marlot:

    Lieve Dyl!

    Wat super fijn dit te lezen! Lekkere avonturier ben je ook!
    Ik ben heel benieuwd naar je volgende verslag en ben heel blij dat je daar je plekje hebt gevonden!

    Wij hier denken veel aan je! Dikke kussen en knuffels <3 je zussie

  • 15 Augustus 2016 - 13:39

    Marie-Louise:

    Ha Dylan!! Super leuk en fijn om te horen dat het goed met je gaat!! Een mooie indruk van wat je daar zoal meemaakt, en bijzonder dat je midden in de jungle zit! Van Ruben hoorde ik al dat je vrienden hebt gemaakt en engelse les geeft: echt top! Een goed begin van deze spannende reis.....!
    Veel liefs en power, en ik kijk uit naar je volgende verslag! Dikke hug, Marie-Louise :) :) :)

  • 21 Augustus 2016 - 09:01

    Mia Vincken:

    Lieve Dylan

    Ik heb zo genoten van je omschrijving . Het is alsof ik een boek lees .
    Wat spannend allemaal , maar wl heel fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Waiting for the next episode . Much love Mia

  • 14 September 2016 - 17:25

    Joop:

    Beste jarige Dylan, er zijn tegenwoordig zoveel manieren om je te feliciteren met je verjaardag dat ik deze manier ook wil proberen! Van harte! Ik hoop dat het cadeautje op tijd is aangekomen. Ik zie uit naar je nieuwe verslag, zeker nu ik je via skijp.. gesproken heb en merkte hoe goed het je daar bevalt.
    liefs en tot een volgende keer, hoe dan ook, Joop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Hainan Dao

Dylan

Dagelijks train ik Martial Arts in Hainan, China! Volg mijn ervaringen hier in de school, plus van alles wat er in en buitenom gebeurt:)! Ik maak jullie graag enthousiast over mijn interesse in deze kunst/discipline en dit fantastische eiland, waar ik langzaam aan steeds meer over te weten kom.

Actief sinds 09 Aug. 2016
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 4166

Voorgaande reizen:

22 Juli 2016 - 31 December 2016

Martial Arts in China.

07 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

09 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: